Day 174 – point to point

Dziś tematem lekcji jest „point to point navigation”. Cóż to takiego? Załóżmy że ATC daje nam polecenie „proceed directly to 15 DME on 270 radial”, gdy my znajdujemy się na radialu 180 w odległości 25 DME od VORa. W praktyce ATC bardzo rzadko daje takie instrukcje, ale najwyraźniej chińska władza lotnicza wymaga umiejętności poradzenia sobie z tym problemem, toteż znajduje się on w programie szkolenia. Metoda policzenia kursu i odległości jest bardzo prosta i może niektórym znana.

Potrzebne nam są: kalkulator E6B i ołówek. Najpierw na indeksie ustawiamy radial na którym jesteśmy i odmierzamy od kropki w górę odległość (u mnie zielonym krzyżykiem).

Komputer lotniczy (suwak)

Następnie pod indeksem wybieramy radial na którym chcemy się znaleźć i zaznaczamy odległość. Rysujemy strzałkę od punktu początkowego do docelowego.

Komputer lotniczy (suwak)

Teraz obracamy krążek aby strzałka była równoległa do środkowej linii zwrotem do przodu. Pod indeksem możemy odczyć kurs jaki powinniśmy obrać, a na środkowej linii odległość do celu.

Komputer lotniczy (suwak)

Wyszło nam 330 stopni i ok. 30 mil. Nieźle, patrząc na wynik na Skyvectorze.

Na koniec wystarczy policzyć czas jaki zajmie nam lot z punktu A do B, korzystając standardowo z drugiej strony kalkulatora. Bardziej skrupulatni mogą oczywiście okreslić dokładny heading biorąc poprawkę na wiatr. I gotowe!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *